Ce este un compilator? Dar CodeBlocks?

  

    Primul lucru de care te izbești atunci când te apuci să înveți să programezi în C este faptul că nu te poți apuca direct de treabă. Adică ai vrea să te așezi la calculator și să te apuci să scrii programe, nu? Așa ar fi normal.
    Eventual deschizi înainte un program, ceva, în care să scrii… Că doar și ca să scrii un fișier text tot trebuie să deschizi un Notepad, acolo. Sau când joci un joc — tot trebuie să instalezi jocul pe calculator și să faci click pe iconiță lui pentru a-l putea juca, așa-i?
    Faptul că browserul web de pe care citești acest articol îți permite să programezi direct în el.


        Ce e un compilator


    Dacă vrei să faci programare serioasă în limbajul C trebuie să îți “murdărești” nițel mâinile. Trebuie să preiei frâiele problemei și să afli că pe lumea asta (a calculatoarelor, adică) există un tip de programe care nici nu arată prea bine, nici nu sunt prea ușor de folosit și nici nu știu să facă prea multe lucruri, însă îți permit ție (cu programatorul din tine vorbesc, da!) să faci niște lucruri incredibil de faine.
    E vorba despre compilatoare. Programele alea care îi traduc calculatorului pe limba lui ceea ce ai vrut tu să zici atunci când ai scris un program. (Pardon, compilatorul traduce exact ce ai scris tu în program; nu are de unde să știe ce ai vrut tu să zici  (în caz că te-ai exprimat ambiguu sau în caz că una ai vrut să faci, dar alta ai scris în program.))
    În particular, compilatorul de C traduce un program (adică un cod sursă, adică un fișier text, adică o înșiruire de litere, cifre, spații și diverse semne) scris de om (în limbajul de programare C, evident (căci alte “limbi” cât de cât “umane” compilatorul de C nu prea știe)).


        În ce îl traduce?



    Îl traduce într-o înșiruire de numere (adică într-un fișier binar) care are sens pentru microprocesorul calculatorului. Adică îl traduce în “limba” pe care o înțelege “roboțelul” ăla din calculator care știe să răspundă cu o precizie și o viteză uriașă la un set limitat de comenzi.
(Comenzile alea au de-a face cu efectuarea a diverse calcule matematice și cu mutarea de numere dintr-un loc în altul, însă culmea e că mai mult de atât nici nu-ți trebuie. Căci toate imaginile pe care le vezi pe monitor sunt numere. Multe numere. Cam cât rezoluția monitorului. Și înmulțit cu trei (căci fiecare punct de culoare este compus (optic) din trei culori fundamentale). A, și toate sunetele pe care le auzi la difuzoare sunt tot numere! Cam 44000 pe secundă — numere care fac difuzorul să “danseze” pe înțelesul urechii tale.)
    Ce e un mediu de programare
    Buun, deci e clar ce face compilatorul, da?
    Nu contează CUM, contează CE. (De CUM s-au ocupat alții și ne bazăm pe muncă lor. Pe noi ne intereasa acum doar CE.)
    Problema compilatorului este că nu e un individ prea popular. E tăcut, perfecționist, lipsit de sentimente.
    Conversațiile cu el se fac prin intermediul unei ferestre întunecate (terminalul de comenzi al sistemului de operare) și nu pot conține niciun fel de aluzie sau abatere de la planul cunoscut de el. Altfel o să te anunțe sec că nu înțelege ce îi spui. Sau o să interpreteze ad litteram ce i-ai spus și răspunsul lui te va surprinde (cel mai adesea, neplăcut).
    Așa-i că nu pare prea simpatic? (Ei bine, după ce o să-l cunoști mai bine vei descoperi că îți poate fi un prieten de nădejde.)
    Din fericire pentru tine, poți programa în C fără să fie nevoie să stai “de vorba” personal cu compilatorul de C.
Wow! Cum e posibil, care e secretul?
    Secretul e că mai există în “fauna” din lumea calculatoarelor o clasă de programe numite medii de programare.
    Ce face un mediu de programare pentru limbajul C? Pe scurt, îți permite să îți scrii programul (într-un editor de text similar cu Notepad, dar mai plin de culoare) și să îi zici compilatorului de C să îl compileze printr-o simplă apăsare de buton.
    Da, atât de simplu e! Doar scrii programe și apeși butoane! Cât de greu să fie?  (Pare aproape la fel de simplu că aici, nu?)
    Chiar nu e greu.
    Hai să vedem cum te poți folosi de mediul de programare Code::Blocks ca să faci un program în limbajul C.


            Cum instalezi Code::Blocks


    Deci Code::Blocks e un program. Care îți permite să faci programe. În C. 
    De unde îl instalezi? De aici: http://www.codeblocks.org/downloads/26
(Care versiune? Depinde de sistemul de operare pe care îl folosești pe calculatorul tău… De exemplu, pentru Windows îți recomand să descarci fișierul “codeblocks-16.01mingw-setup.exe”.)
    Dacă ai mai instalat vreun program în viața ta, instalarea acestui mediu de programare n-ar trebui să îți pună probleme. Doar faci dublu click pe fișierul descărcat și urmezi pașii de acolo. (Mda, trebuie să înțelegi un pic de engleză, că așa-i în lumea calculatoarelor.)
    Gata? Hai să îl pornim!
    Iată cum arată pe laptopul de pe care îți scriu aceste rânduri versiunea Code::Blocks 13.12 (pe sistemul de operare Mac OS X 10.7.5 (Lion)):    
Primul program în C

    OK, ai instalat Code::Blocks și l-ai și pornit. Acum e timpul să faci un prim program în C. Un program simplu — doar ca să vezi pașii și să te asiguri că totul merge fără probleme.
    În primul rând, hai să facem un nou proiect: (Meniul) File – New – Project…        

    Selectezi “Console application” și apeși “Go”. Se va deschide un mic “wizard” în care ți se cer niște detalii necesare pentru că programul Code::Blocks să îți poată construi “scheletul” programului tău.
    În prima pagină apeși butonul Next pentru a porni la drum.
    În pagina 2 selectezi limbajul — C, nu C++. Și apeși Next.
    În pagina 3 dai un nume proiectului. De exemplu, eu îl denumesc PrimulProgramC. Apoi selectezi dosarul în care vrei să îți fie salvat proiectul pe disc. De exemplu, la mine am ales să îl salveze în “/Users/florinmarianb/Documents/igotopia/articol_CodeBlocks”. (Pe Windows poate fi ceva de genul “D:\TesteCodeBlocks”.) Apeși Next.
    În pagina 4 selectezi la compilator “GNU GCC Compiler” și lași bifat să creeze versiuni “Debug” și “Release” pentru program. Apoi apeși Finish.
    Gata!
    Iată ce apare la mine după ce deschid (cu dublu click) din panoul din stânga (unde se văd componentele din proiect) de la “Sources” fișierul “main.c”:            

    Înainte de a merge mai departe, te rog să îți eliberezi o clipă programatorul din ține și să modifici puțin programul (pe care “vrăjitorul” “Console application” l-a scris pentru ține) din panoul de text din dreapta.
    Taie “Hello World!” și în loc de asta scrie altceva (gen “Salutare, lumeee!”). 
    Gata?
    Hai să vedem acum cum poți compila programul asta. Ți-am spus mai sus că nu trebuie să faci altceva decât să apeși un buton.
    Care buton? Rotiță portocalie din bară de sus. Scrie “Build” când stai cu mouse-ul pe ea. (Sau din meniul “Build” selectezi prima opțiune (denumită (ghici cum?) “Build”).)
    Uite ce apare la mine pe calculator când fac asta:    

    Nu te strădui să înțelegi acum ce scrie acolo (în panoul din partea de jos a ferestrei, adică). Important e că sunt zero erori (0 errors) și zero avertismente (0 warnings). Deci programul e bun de rulat.
    Cum îl rulezi? Apeși “săgeata” verde (pe care scrie “Run” când stai cu mouse-ul pe ea) de lângă “rotiță” galbenă de “Build”. (Sau din meniul “Build” alegi opțiunea “Run”.)
    La mine apare așa:            

    Ce s-a întâmplat? Mi s-a deschis într-o nouă fereastră terminalul de comenzi și a fost executată în el comandă pentru rularea programului pe care tocmai l-am construit. Pe lângă textul de la început (care este o parte din corpul acestei comenzi de rulare) cred că îți sare destul de ușor în ochi textul “Salutare, lumeee!” pe care l-am scris în program, nu-i așa?
 
    Ei, gata! Asta a fost tutorialul de utilizare Code::Blocks pentru a scrie primul tău program C de la zero! Te felicit dacă m-ai urmărit și dacă ai făcut și tu pe propriul calculator pașii descriși aici. Ești pe drumul cel bun. În curând ți se va deschide în fața ochilor minții o lume fascinantă care pentru cei mai mult oameni este un mister complet — lumea programării! 
Link articol: https://igotopia.ro/ce-e-un-compilator-de-c-si-cum-poti-programa-in-codeblocks/
Mulțumim, Florin Bîrleanu



x
Acest website utilizează cookie-uri pentru a creea o experiență cât mai plăcută. Învață mai multe Acceptă